.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
از 20:30 تا 200:30 تاج زاده !!!

عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت ايران اسلامي با بيان‌‏اينکه با تجربه‌‏اي که از انتخابات‌‏هاي گذشته بدست آورده‌‏ايم، مي‌‏خواهيم در انتخابات رياست جمهوري دهم با تمام سرمايه حضور داشته باشيم، افزود: درصدد معرفي کانديدايي هستيم که بتواند از هفت‌‏خوان انتخابات عبور کند.

ه گزارش شمال نیوز به نقل از ایلنا ، "مصطفي تاج‌‏زاده"، در بيان هفت‌‏خوان انتخابات اظهار داشت: اولين خوان تاييد صلاحيت‌‏ها است. دومين خوان را مي‌‏توان تخريب صدا و سيما و ارگان‌‏هاي تبليغاتي محافظه‌‏کاران ناميد. سومين خوان نيز نحوه مواجهه حزب پادگاني با انتخابات است.

وي خوان چهارم را توزيع ميلياردها تومان توسط ارگان‌‏هايي دانست که خواهان پيروزي نامزد اقتدارگراها هستند و افزود: خوان پنجم اين است که کانديداي مورد نظر بتواند، از پس تخلفات احتمالي در انتخابات برآيد.

وي خوان ششم را ابطال آراي حوزه‌‏هاي انتخابيه دانست و در مورد خوان هفتم نيز گفت: گذشتن از اين خوان در اين شرايط نااميدي گسترده، سخت است وآن، کسب آراي مردم است.

تاج زاده پس از بيان هفت خوان انتخابات نتيجه گرفت که خاتمي تنها گزينه‌‏اي است که مي‌‏تواند از اين خوان‌‏ها عبور کند و افزود: تلاش اصلاح‌‏طلبان بر اين است که با يک کانديدا در عرصه انتخابات حاضر شوند ومحافظه‌‏کاران نسبت به خاتمي با آلرژي خاصي مواجه مي‌‏شوند و تمام تلاش خود را معطوف به نيامدن او مي‌‏کنند.

راهکار اصلاح طلبان در اين انتخابات 1+6 است
تاج‌‏زاده با بيان اينکه راهکار اصلاح‌‏طلبان در اين انتخابات 1+6 است، گفت: شش خوان اول اين انتخابات منفي است و تنها يک عنصر که مردم هستند را مثبت تلقي مي‌‏کنند. محافظه کاران مي‌‏خواهند که انتخابات 1-7 برگزار شود، يعني مردم را حذف و شش خوان اول نتيجه انتخابات را تعيين کند. آنها مي‌‏خواهند که ما هيزم انتخابات شويم اما پيروز نباشيم.

وي تاکيد کرد: ما طرفدار 1+6 هستيم. فعلا خوان‌‏ها را نمي‌‏توان انکار کرد اما مي‌‏توان نامزدي معرفي کرد که با پشتوانه راي مردمي، همه خوان‌‏ها را پشت سر بگذارد. با شش خوان مبارزه مي‌‏کنيم تا به خوان هفتم يعني راي مردم برسيم.

تاج‌‏زاده با اشاره به اينکه اصلاح‌‏طلبان با تمام توان وارد عرصه انتخابات خواهند شد، تمام توان را به معناي حضور محبوب‌‏ترين چهره از اصلاح طلبان در عرصه انتخابات دانست و خاطر نشان کرد: در انتخابات‌‏هاي اخير بسياري از چهره‌‏هاي اصلاح طلب مشهور و محبوب ردصلاحيت شدند و يا ثبت‌‏نام نکرده‌‏اند.

وي در پاسخ به اين سوال که به چه دليل نامزدهاي خود را در صورت نيامدن خاتمي به عرصه انتخابات مشخص نکرده‌‏ايد؟، گفت: علت اين امر روشن است، زيرا دلايل نيامدن خاتمي براي ما بسيار مهم است. البته اگر خاتمي تصميم به حضور بگيرد، با تمام توان پشت سر او قرار مي‌‏گيريم و بخشي از اصولگرايان نيز به دليل نارضايتي از وضع موجود، از او حمايت مي‌‏کنند.

خاتمي دغدغه پيشاصندوقي و پساانتخاباتي دارد
وي با بيان اينکه خاتمي بر سر دو راهي مانده است و دو دغدغه موانع پيشاصندوقي و کارشکني‌‏هاي پساانتخاباتي دارد، گفت: دغدغه اول خاتمي سلامت برگزاري انتخابات است و اينکه آيا آراي مردم، کاغذ پاره خوانده خواهد شد يا خير. به اعتقاد ما، بايد حداقلي از اعتماد جلب شود.
وي در مورد دغدغه دوم خاتمي نيز توضيح داد: اگر فرض شود که خاتمي پيروز است، آيا مي‌‏توانند مانند گذشته،کارهاي مشخص و مثبتي را به سود مردم انجام دهد که اين دغدغه از دغدغه اول براي او جدي‌‏تر است.

تاج زاده افزود: خاتمي در دوره پيشين رياست جمهوري خود توانست خدمات بزرگي به ملت کند البته به دليل بحران‌‏هاي نه روزه نتوانست برخي از آرمان‌‏هاي مردم را محقق کند.سوال اين است که آيا شرايط امروز به گونه‌‏اي است که خاتمي بتواند حداقلي از مطالبات مردم را محقق کند؟
وي ادامه داد: به طور قطع با پيروزي خاتمي، بحران سازي‌‏ها و کارشکني‌‏ها آغاز مي‌‏شود و اقتدارگراياني که ما مي شناسيم، به راحتي تسليم راي مردم نخواهد شد.

تاج‌‏زاده در عين حال شرايط سال 76 را با 88 متفاوت دانست و خاطر نشان کرد: زمينه براي تحقق مشي، بينش، روش‌‏ها و ادبيات خاتمي فراهم‌‏تر از سال 76 است.

عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت ايران اسلامي با بيان اينکه "چند عنصر در عرصه سياسي ايران تعيين کننده است که اگر با هم جمع شوند، پيروزي قطعي است و در غير اين صورت احتمال شکست بالا مي‌‏رود"، در بيان اين عناصر گفت: عنصر اول اين است که به چه ميزان انسجام در اصلاح‌‏طلبان وجود دارد و گفتمان اين جبهه به چه ميزان غالب است.

زمينه پذيرش بازي برد - برد بيشتر از سال 76 است
وي گفت: عده‌‏اي از اصلاح‌‏طلبان به دنبال ائتلاف با ناطق نوري و عده‌‏اي ديگر به دنبال نامزدي عبدالله نوري هستند ، با توجه به اينکه خاتمي جمع بين نورين است، در صورت نامزد شدن ، اکثريت راي اين دو جريان را به سمت خود جلب مي‌‏کند و حتي بسياري از تحريمي‌‏ها به خاتمي راي مي‌‏دهند.

تاج‌‏زاده عنصر دوم را مردم ناميد و اظهار داشت: امروز علاوه بر شناخت شهروندان از خاتمي، زمينه پذيرش بازي برد - برد در عرصه سياست داخلي و خارجي به مراتب بيشتر از سال 76 است که گرايش‌‏هاي برد - باختي در ذهن بازيگران عرصه سياست و افکار عمومي غالب بود. نگاه حذفي در سال 76 به مراتب پر رنگ‌‏تر از امروز بود.

موضع اصولگرايان از مدعي به متهم تبديل شده است
وي عنصر سوم در عرصه سياست را وضعيت رقيب عنوان کرد و اظهار داشت: بايد دانست که رقيب در موضع تهاجمي قرار دارد يا نه. طلبکار است يا بدهکار، متهم است يا شاکي. عملکرد دولت فعلي اصلاحات را در موضع برتر قرار داده و اصولگراها را از مدعي به متهم تبديل کرده است. امروز آنها روحيه و توان دفاع از عملکرد دوستان خود را ندارند .

عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اينکه امروز بي اساس بودن اتهامات وارده به اصلاح‌‏طلبان ثابت شده است، ادامه داد: محافظه‌‏کاران در اين سه سال علاوه بر گراني، تورم، بيکاري، قطع برق و گاز و به جاي آوردن نفت بر سر سفره مردم شاهد هستيم که سفره مردم را خالي کرده‌‏اند و در حالي که قرار بود به قله‌‏هاي انرژي هسته‌‏اي برسيم، با شمع روزه خود را افطار مي‌‏کنيم.

تاج زاده درباره عنصر چهارم که مناسبات بين المللي است، نيز توضيح داد: فضاي بين‌‏المللي پيش از سال 76 آماده گفتمان است.
آراي خاموش با حضور خاتمي به پاي صندوق‌‏هاي راي مي‌‏آيند
وي در بخش ديگري با تاکيد بر اينکه بخش قابل توجهي از آراي خاموش، با حضور خاتمي به پاي صندوق‌‏هاي راي خواهند آمد، گفت: اگر خاتمي به عرصه رقابت انتخاباتي وارد نشود، اين افراد هم به پاي صندوق راي نخواهد آمد.بخشي از 20 ميليون راي جمعيت خاموش که در انتخابات گذشته از آراي احمدي نژاد بيشتر بود،‌‏ در اين انتخابات به خاتمي راي خواهند داد و اين به سود کشور و نظم و ثبات سياسي در منطقه آشوب‌‏زده خاورميانه است.

تاج زاده با اشاره به اينکه خاتمي با حضور در عرصه رقابت راي خوبي کسب خواهد کرد، ادامه داد: کيهان نيز به اين دليل به خاتمي حمله مي‌‏کند که مي‌‏داند احتمال پيروزي خاتمي بسيار بيشتر از کانديداي آنها است و اين مساله در نظرسنجي‌‏هايي که توسط خودشان انجام شد، به خوبي نمايان است. به همين دليل از انتشار نتايج اين نظرسنجي‌‏ها، هراس دارد.

عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت ايران اسلامي با بيان اينکه زمينه اجتماعي براي تحقق برخي امور بزرگ از سوي خاتمي وجود دارد، تصريح کرد: البته کارشکني در اين مسير خواهد بود اما با توجه به تجربيات قبلي مي‌‏توان بر آنها فايق آمد.

محافظه‌‏کاران نتيجه عملکرد گذشته خود را شاهد هستند
تاج زاده با اعتقاد به اينکه امروز محافظه‌‏کاران نتيجه عملکرد خود در گذشته را شاهد هستند،‌‏ افزود: بسياري از آنها با توجه به نتايجي که نصيبشان شد، احتمالا کارهاي گذشته را تکرار نخواهند کرد. زماني که رئيس منتخب دانشگاه علم و صنعت را مورد ضرب و شتم قرار دادند و يا صحنه‌‏هاي کذايي از کنفرانس برلين پخش کردند،نمي‌‏دانستند حادثه دانشگاه زنجان در پيش خواهد بود.
وي تصريح کرد: اگر شهرام جزايري را ساختند،‌‏امروز پاليزدار در مقابلشان قرار گرفت و اگر با عبدالله نوري و مهاجراني آن برخوردها را کردند، امروز با کردان و مشايي مواجهه شدند. يک وزير و يک معاون رئيس جمهور در برابر يک وزير و معاون رئيس جمهور.

معاون سياسي وزارت کشور در دوران اصلاحات با بيان اينکه تجربه خاتمي نسبت به گذشته بيشتر شده ، با رد برخي ادعاها مبني بر اينکه خاتمي نگران درخواست‌‏هاي اجتماعي براي حضور در عرصه انتخابات است، يادآور شد: خاتمي به عينه شاهد درخواست‌‏هاي اجتماعي است که چگونه،‌‏ وي را تحت فشار قرار داده است.

خاتمي بايد پاسخ قانع‌‏کننده‌‏اي براي امروز و فرداي ايران داشته باشد
تاج زاده بزرگترين سوال و ابهام زندگي خاتمي را نيامدن او به عرصه انتخابات سال آينده عنوان کرد و گفت: در صورت نيامدن خاتمي، بسياري از او خواهند پرسيد که اگر مي‌‏توانستي براي اين کشور کار مفيدي انجام دهي، چرا نيامدي؟در اين صورت هم از نظر شرعي گناه کردي و هم وظيفه ملي و تاريخي خود را انجام نداده‌‏اي. وي بايد پاسخ قانع‌‏کننده‌‏اي براي امروز و فرداي ايران داشته باشد.

عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت با اشاره به دعوت‌‏هاي بسياري که از خاتمي براي حضور در انتخابات صورت گرفته است، تصريح کرد: دغدغه خاتمي حداقل سلامت انتخابات و حداقل امکان کار کردن براي مردم است.

وي با اشاره به اينکه اگر خاتمي بيايد با تمام توان از او حمايت مي کنيم، گفت: اگر نيامد، بايد درباره علت نيامدن او بحث کنيم. اگر خاتمي به دلايل شخصي، حضور در عرصه انتخابات را نپذيرد، وظيفه ما راضي کردن او است. ولي علل ديگر را بايد بدانيم و بعد تصميم بگيريم.
در انتخابات آزاد سراغ خاتمي نمي‌‏رفتيم
تاج زاده با بيان اينکه نيرويي غير از خاتمي را براي معرفي به عنوان کانديداي اصلاح‌‏طلبان نداريم، تصريح کرد: اگر انتخابات آزاد بود، سراغ خاتمي نمي‌‏رفتيم و ايشان مي‌‏توانست نقش پدر معنوي را براي اصلاحات داشته باشد که در اين صورت نامزد جديدي معرفي مي‌‏کرديم و مي‌‏کوشيديم که بر سر نامزد ديگري به اجماع برسيم. اما در واقع نمي‌‏توانيم با فرد ديگري غير از خاتمي، هفت خوان انتخابات را پشت سر بگذاريم.

وي تصريح کرد: اگر خاتمي به دلايل شخصي و نه به دلايل مربوط به اصلاح‌‏پذيري نظام در صحنه، حاضر نشود، پيشنهاد داديم که گروه‌‏هاي اصلاح طلب در مورد محبوب‌‏ترين نامزد اجماع کنند و اگر خواستند اين کانديداي ما را ردصلاحيت کنند و سال بعد طلب حلاليت بفرمايند، اعلام مي‌‏کنيم که در انتخابات شرکت نخواهيم کرد.

تاج زاده جامعه ايران را تنوع‌‏طلب خواند و افزود: نه در ميان ما، نه در ميان اپوزوسيون و نه در جناح راست، امکان يک‌‏گونه انديشيدن وجود ندارد. اصلاحات از ابتدا داراي طيف‌‏هاي مختلفي بود و هنر ما اين بود که در 12 سال گذشته سعي کرده‌‏ايم اين طيف‌‏ها را به صورت نسبتا منسجم نگه داريم اما از آن طرف، ابزارهاي مختلف تبليغاتي و فرماندهي واحد براي ارائه يک ليست واحد وجود دارد اما ما امکانات و ابزارهاي آنها را نداريم.

پيروزي در صورت عدم اجماع بعيد است
عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت ايران اسلامي، پيروزي اصلاح طلبان در صورت نرسيدن به اجماع را بعيد و دشوار دانست و با اشاره به تخريب‌‏هايي که عليه خاتمي و اصلاح‌‏طلبان صورت مي‌‏‌‏گيرد، گفت:‌‏ به سهم خود، کوشيده‌‏ايم به اصلاح‌‏طلبان منتقد پاسخ ندهيم، زيرا معتقديم مسايل مهمتري پيش روي ماست.

وي به جلسات هم انديشي با محوريت مجمع روحانيون مبارز اشاره و تصريح کرد:‌ در اين جلسات سعي مي‌‏شود يک رفتار مدني، دنبال شود و هر گروهي به ترويج نامزد خود بپردازد و به تخريب و انتقاد از ديگران نپردازد.

وي گفت: اگر خاتمي در صحنه حاضر شد، نگران کيهان واخبار 20:30 نباشيد، اينها اگر 200:30 هم داشته باشند، شکست خواهند خورد و اگر خاتمي نيامد، بايد بحث کنيم که چرا ايشان نيامد و آيا مي‌‏توانيم در انتخابات شرکت کنيم يا خير و در اين صورت وضع دشواري خواهيم داشت و چشم انداز روشني نداريم.

تاج زاده گفت: غير از خاتمي، امکان اجماع بر فرد ديگري،سخت است، مگر اينکه گروه‌‏ها بپذيرند از محبوب‌‏ترين نامزد حمايت کنند که تصور مي‌‏شود، برخي نپذيرند.

خاتمي تصميم خود را گرفته است
عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با تکذيب اينکه گفته مي‌‏شود خاتمي به درخواست بهزاد نبوي زمان اعلام کانديداتوري خود را به تعويق انداخته است، گفت:‌ خاتمي تصميم خود را گرفته است اما با توجه به اينکه تحولات جامعه ما سريع و گسترده است، اين امکان را براي اصلاح طلبان و جامعه باقي گذاشته است که اگر براي دو دغدغه عنوان شده، پاسخ مثبت يافت، آنها را نفي نکند.

تاج زاده با بيان اينکه خاتمي يک ويژگي دارد که شايد ديگران،‌ آن را ضعف بدانند، تصريح کرد:‌ وي به خرد جمعي احترام مي‌‏گذارد. اگر احساس کند که همه يک خواسته را دارند و نظر خودش بهتر از خردجمعي باشد، به تصميم جمع توجه مي‌‏کند و معتقد است ما در جامعه زندگي مي‌‏کنيم و در مريخ يا جزيره مستقل به سر نمي‌‏بريم که با ديگران کاري نداشته باشيم.

وي با تاکيد بر اينکه خاتمي اهل مشورت است، گفت:‌‏ برخي اين خصيصه خاتمي را ضعف مي‌‏دانند و تاثيرپذيري از مشاوران مي‌‏خوانند اما خيال مي‌‏کنند که خودشان تاثيرپذير نيستند، اتفاقا مشاوران غير رسمي به اين افراد خط‌‏ مي‌‏دهند،از آنجا که آنها فقط با يک طيف نشست و برخاست دارند،عملا پيش از ديگران تحت تاثير قرار مي‌‏گيرند وتصور مي‌‏کنند که خودشان تصميم گرفته‌‏اند اما راه خطا نکردن و تحت‌‏تاثير قرار نگرفتن اين نيست که روابطمان را با ديگران قطع کنيم.
تاج زاده ادامه داد: جهان امروز جهان ارتباطات است و اگر فردي مي‌‏خواهد تحت‌‏تاثير قرار نگيرد، بايد با قوي‌‏ترين گروه‌‏هاي مخالف و موافق جلسه داشته باشد. اگر با من مي‌‏نشيند بايد با فردي که نقطه مخالف من است، هم بنشيند و گفت‌‏وگو کند و نظر سوم مخالف هر دوي ما و چهارم طرفدار بخشي از نظريات افراد را هم بشنود. اگر کسي اين کار را کرد، به فرمايش حضرت علي (ع) در عقول ديگران شريک مي‌‏شود و کمترين تاثير را پذيرفته است.

برخي سطح سياست‌‏ورزي را به قربان صدقه رفتن تقليل داده‌‏اند
عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت ايران اسلامي با بيان اينکه کساني در کشور هستندکه ديگران را غير خودي مي‌‏دانند، ادامه داد: اين افراد تنها با دايره محدودي ارتباط دارند و بيشترين تاثير را مي‌‏پذيرند اما ظاهرا، مستقل و آزاد مي‌‏انديشند و ادعا مي‌‏کنند که تحت تاثير کسي نيستند.


تاج زاده با طرح اين سوال که آيا مي‌‏خواهيم کشور را نجات دهيم يا خير؟، گفت:‌ برخي دوستان، سطح سياست ورزي را به قربان صدقه رفتن‌‏هاي فردي تقليل مي‌‏دهند و يادشان مي رود بحث‌‏هايي مانند انتخابات براي اين است که آيا مي‌‏توان کاري براي مردم کرد يا نه.
وي افزود:‌ اگر خاتمي را به حال خود رها کنيم، مي‌‏گويد شرکت نمي‌‏کنم اما هم اگر فکر مي‌‏کرديم که فرد ديگري مي‌‌‏تواند تهديدات را مهار و کشور را در مسير توسعه هدايت کند، سراغ او مي‌‏رفتيم.

تاج زاده خاطر نشان کرد: متاسفانه برخي از ما توهم داريم که خاتمي را، ما در سال 76 رئيس‌‏جمهور کرديم و هيچ گاه به اين سوال پاسخ نمي‌‏دهيم که اگر اين مقدار قدرت داشتيم و توانستيم بيش از 20 ميليون راي براي خاتمي جمع کنيم، چرا نمي‌‏توانيم براي خود اين راي را کسب کنيم.

وي توضيح داد:‌ اين توهم کار دستمان مي دهد و فکر مي‌‏کنيم اگر اراده بکنيم فردا وضعيت به نحو ديگري مي‌‏شود که بارها بطلان اين تفکر ثابت شده است. خاتمي قدرشناس است و همواره نه تنها از موافقان بلکه از مخالفان خود هم تقدير کرده است. وي را بايد از سياستمداران اخلاقي کشور دانست.

تاج زاده با بيان اينکه امام (ره) جمله‌‏اي داشتند که مي‌‏توان به اصلاحات هم نسبت ‌‏داد، گفت:‌ امام(ره) فرمودند نگوييد انقلاب براي ما چه کرد،بگوييد ما براي انقلاب چه کرديم؟ و حالا مي‌‏توان گفت که نگوييد اصلاحات براي ما چه کرد، ما براي اصلاحات چه کرديم. اين مساله است که مي‌‏تواند اصلاحات را زنده نگه دارد.اصلاحات گوشت قرباني نيست که بخواهيم سهم بندي کنيم.مردم از اين نوع نگاه رضايت ندارند و سياست ديني را اخلاقي مي‌‏خواهند.

هيچ گفتماني به اندازه اصلاحات راهگشا نبوده است
تاج زاده با يادآوري دغدغه دوم خاتمي يعني برنامه اصلاحات، گفت:‌ اصلا‌‏ح طلبان برنامه چهارم و چشم انداز بيست ساله را تنظيم کردند و هيچ جرياني به اندازه آنان برنامه ندارد. همانطور که هيچ گفتماني به اندازه اصلاحات راهگشا نبود و اگر قدرت سخت افزاري نداشتيم اما همواره از قدرت نرم افزاري بهره‌‏مند بوديم.

وي در عين حال به تحريم‌‏هاي اعمال شده عليه ايران اشاره کرد و افزود: بايد تحريم‌‏ها از سر ايران بر داشته شود؛ چرا که به ما ضربه مي‌‏زند. تا تحريم وجود دارد، با برنامه صرف نمي‌‏توان کشور را به سمت توسعه پيش برد؟ امکان توسعه کشور با لغو تحريم ها امکان پذير است.
تاج زاده گفت:‌ خاتمي تنها کانديداي رياست جمهوري در ايران بود که 12 سال پيش برنامه 56 صفحه‌‏اي منتشر کرد و بر مبناي آن توضيح داد که اگر بيايم در هر بخش چه خواهم کرد که بخشي از آن محقق شد و بخشي محقق نگرديد.

انتخابات به گروگان گرفته شده است
وي با بيان اينکه اصلاح‌‏طلبان برنامه‌‏هاي خود را ارائه داده و مي‌‏دهند، مشکل اين طيف درانتخابات را برنامه ندانست و اظهار داشت:‌ محافظه‌‏کاران انتخابات را به گروگان گرفته‌‏اند و آزاد کردن اين گروگان،نياز فوري ما است. اگر اين کار را کرديم، مي‌‏توانيم گام‌‏هاي بعدي را برداريم.

تاج زاده گفت: افراد زيادي هستند که در چند انتخابات اخير در پاي صندوق‌‏هاي راي حاضر نشدند اما اگرخاتمي بيايد ، به او راي خواهند داد. بسياري از آنها متوجه شدند در کشوري که نتيجه عبور از خاتمي،دموکراسي بيشتر نيست بايد به خاتمي کمک کنند.

عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت در پايان تصريح کرد: اگر اصولگرايان احساس کنند که يا، خاتمي با حضور در عرصه انتخابات راي نمي‌‏آورد و يا اگر راي بياورد،کاري نمي‌‏تواند انجام دهد و بدنام مي‌‏شود. فرش قرمز براي حضورخاتمي پهن مي‌‏کنند. به نظر من خاتمي نخواهد آمد مگر آنکه مطمئن شود مي‌‏تواند منشا خدمات قابل ملاحظه‌‏اي براي مردم شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.086 seconds.